STAP 3: bronnen

In dit onderdeel ga ik op zoek naar drie bronnen die ik zeker ga raadplegen voor het universal design for learning (UDL) , samen met een korte theoretische uiteenzetting die ik zal gebruiken voor deel 2 van EVO1. Ik zorg voor een goede mix van bronsoorten en ga kritisch om met de informatie die ik selecteer.

1. Universal design for learning: 4 misverstanden

In universal design for learning: 4 misverstanden ontkracht orthopedagoog en lerarenopleider Lies Vanpeperstraete 4 misverstanden rond UDL. Leraar Valerie Willems vertelt hoe UDL een oplossing biedt binnen haar klasgebeuren.

 

2. Inspiratie bij 3 principes en 10 tips om UDL toe te passen

Inspiratie bij 3 principes en 10 tips om UDL toe te passen reiken ze verschillende manieren aan om iets te leren. Dit zodat de barrières die hun leerproces bemoeilijken verminderen. Het zorgt er ook voor dat er minder specifieke aanpassingen nodig zijn achteraf. Op deze manier ontwerp je een leeromgeving die van het begin af aan rekening houdt met de mogelijke verschillen in waarom leerlingen leren, wat ze leren en hoe ze leren. 

 

3. Toegankelijke PowerPointpresentaties

Het gebruik van een goed ontworpen en toegankelijke PowerPoint kan veel voordelen bieden in het secundair onderwijs, vooral in opleidingsvorm 4 type 4. Voor leerlingen met motorische beperkingen of andere specifieke ondersteuningsbehoeften kan een duidelijke en gestructureerde presentatie helpen om de leerstof beter te begrijpen en verwerken.

Universal design for learning: 4 misverstanden

Universal Design for Learning (UDL) is essentieel in opleidingsvorm 4 type 4 om een inclusieve en motiverende leeromgeving te creëren. UDL biedt leerstof op verschillende manieren aan, zoals lezen, luisteren of doen, zodat alle leerlingen op hun eigen manier kunnen leren. Dit sluit aan bij de diverse leerstijlen en niveaus in deze klas.

k merk dat kleine aanpassingen, zoals laptops, visuele schema’s en duidelijke instructies, al een groot verschil maken. Ook het afwisselen van werkvormen, bijvoorbeeld keuze tussen groepswerk of individueel werken, verhoogt de betrokkenheid van mijn leerlingen. Met UDL creëer ik een omgeving waarin alle leerlingen deel van de groep blijven en niemand zich anders hoeft te voelen. Het is een aanpak die werkt, zonder dat het ingewikkeld hoeft te zijn, en die me motiveert om het beste uit mijn leerlingen te halen.                                                                    

                                                                                   Klasse. (2021, augustus 24). Universal design for learning: 4 misverstanden. Klasse.

 

Inspiratie bij 3 principes en 10 tips om UDL toe te passen

In opleidingsvorm 4 type 4 is het belangrijk om Universal Design for Learning (UDL) toe te passen door verschillende manieren van lesaanbod te bieden, zoals tekst, visuele elementen, audio of hands-on activiteiten. Dit helpt om de barrières voor leerlingen met motorische of cognitieve beperkingen te verminderen. Door vanaf het begin de leeromgeving flexibel in te richten, bijvoorbeeld door keuzevrijheid in werkvormen te bieden, kunnen alle leerlingen effectief leren. Het is cruciaal om ook aandacht te besteden aan de fysieke klasindeling en hulpmiddelen, zoals laptops of rustige werkplekken, om een ondersteunende leeromgeving te creëren.

Wat ik zou moeten aanpassen in mijn aanpak is dat ik ervoor moet zorgen dat ik niet alleen rekening houd met de leerinhoud, maar ook met de fysieke opstelling van de klas. Denk aan het aanbieden van ergonomische werkplekken, gebruik van hulpmiddelen zoals laptops, of het aanbieden van rustige werkplekken voor leerlingen die snel afgeleid worden. Bij het toepassen van UDL in mijn lessen, moet ik extra aandacht besteden aan het creëren van een veilige en gestructureerde leeromgeving waarin elke leerling zich ondersteund voelt.                                                                        

                                                                                                                      Potential. (sd). Universal design for learning (UDL). Opgehaald van https://kenniscentrumpotential.be/kenniscentrum/thema/universal-design-for-learning-udl

 

Toegankelijke PowerPointpresentaties

Het gebruik van toegankelijke PowerPointpresentaties biedt belangrijke voordelen voor alle leerlingen, vooral voor die met specifieke leerbehoeften zoals visuele, motorische beperkingen, dyslexie of autisme. PowerPoint helpt de structuur van de les duidelijk te maken, waardoor leerlingen de inhoud gemakkelijker kunnen volgen en notities kunnen maken. Het aanbieden van de slides vooraf kan vooral nuttig zijn voor leerlingen met een langzamer leestempo of andere leerbeperkingen, omdat het hen de kans geeft om de les voor te bereiden en beter te begrijpen. Dit bevordert hun actieve deelname en verhoogt hun motivatie om de les bij te houden. Het is belangrijk dat de slides duidelijk en goed gestructureerd zijn, zodat leerlingen niet passief worden, maar actief betrokken blijven bij de les.       

                                                                                                               

                                                            onderwijs, S. i. (2018, april). Toegankelijke PowerPointpresentatie. Opgehaald van WWW.siho.be

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb