STAP 1: Info
Info leerling
Naam: Jonas De Cuijper
Geboortedatum: 20 juli 2010
Leeftijd: 14 jaar
Opleidingsvorm: OV4, BuSo Sint-Gerardus
Studierichting: 2AM&W - A-stroom - Maatschappij en welzijn
School: BuSo Sint-Gerardus, mOVe 4ward, BuSo
AI gegenereerd afbeelding
Beginsituatie
Jonas is gekend met de ziekte van Duchenne (diagnose kort na de geboorte). Jonas volgde tot en met het zesde leerjaar in het gewoon onderwijs met ondersteuning vanuit BuBAo Sint-Gerardus. Vorig schooljaar maakte de overstap naar Sint-Gerardus om wille van verminderde spierkracht, rolstoelafhankelijkheid en nood aan aangepast onderwijs. Jonas verplaatst zich in een elektrische rolwagen en is hier behendig mee.
Verder neemt Jonas deel aan een nieuwe studie rond een medicijn. Hierdoor zal hij één woensdag voormiddag per maand afwezig zijn.
Thuis
Jonas komt uit een warm gezin met zeer betrokken ouders. Jonas is enig kind en woont in een nieuwe aangepaste woning waarin alles op maat van hem is. De gelijkvloerse is volledig voor hem aangepast: plafondlift, inloopdouche, hoog/laagbed,...
Zijn mama is zijn PAB (persoonlijke-assistentiebudget) en is altijd ter beschikking voor Jonas. Hij is verbaal zeer sterk en dit laat hij thuis ook merken. Hij komt uit een gezin met humor waarin bij contact met de ouders duidelijk wordt vanwaar hij zijn humoristische karakter heeft gekregen. Thuis studeert hij altijd zelf, de ouders zijn zeer betrokken, maar staan erop dat Jonas een eigen studiemethode vindt die bij hem past. Het opvragen van gestudeerde leerstof gebeurd wel steeds door de ouders na het studeren.
De ouders hoopten na de overstap van het reguliere basisonderwijs naar het Buso, dat Jonas ondersteuning krijgt bij fysieke problemen en dagelijkse activiteiten. Dit zodat hij zoveel mogelijk als een volwaardige leerling kan deelnemen aan het programma.
School
In het secundair onderwijs heeft Jonas de overgang gemaakt naar 2AM&W, waar hij zich goed heeft kunnen aanpassen aan de nieuwe leeromgeving. Hij ervaart soms moeilijkheden door zijn beperking, maar zijn doorzettingsvermogen en inzet helpen hem om vooruitgang te boeken. Zijn sterke mening en zelfstandigheid vallen op in de klas en zijn klasgenoten waarderen hem om wie hij is.
Ondanks zijn uitdagingen toont Jonas dat hij in staat is om door te zetten. Voor verdere ontwikkeling is het belangrijk dat hij leert om open te staan voor hulp van anderen.
Op BuSO Sint-Gerardus heeft Jonas ondersteuning gevonden die aansluit bij zijn specifieke behoeften. De school heeft ruime ervaring met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en biedt op maat gemaakte ondersteuning. Jonas krijgt hulp bij motorische vaardigheden via kinesitherapie en ergotherapie. Hij heeft ook sterke relaties opgebouwd met verschillende leerkrachten, bij wie hij snel terecht kan om zijn gevoelens te delen.
De leerkrachten zijn goed op de hoogte van de uitdagingen waarmee Jonas te maken heeft en zorgen voor een leeromgeving die hem voldoende structuur en ondersteuning biedt. Ze creëren een rustige sfeer en stellen duidelijke regels en verwachtingen, zodat Jonas zich veilig voelt en goed begeleid kan worden tijdens zijn schooldagen.
Relatie met medeleerlingen
Jonas is een leerling in opleidingsvorm 4 type 4 en heeft de ziekte van Duchenne. Ondanks de uitdagingen die zijn ziekte met zich meebrengt, heeft hij sterke vriendschappen ontwikkeld met zijn medeleerlingen. Zijn positieve houding en het vermogen om goed te communiceren creëren een sterke band met de anderen in de klas.
De leerlingen waarderen Jonas om wie hij is en zien hem niet alleen als iemand met een beperking, maar vooral als een waardevol lid van de groep. Hij weet op een natuurlijke manier aansluiting te vinden bij zijn klasgenoten, of het nu gaat om gezamenlijk werken aan schoolprojecten, spelletjes spelen tijdens de pauze.
Jonas brengt een unieke energie in de klas en heeft vaak een lach op zijn gezicht, wat anderen inspireert en motiveert. Zijn enthousiasme en doorzettingsvermogen staan centraal in zijn relaties met medeleerlingen. Ze ondersteunen hem niet alleen, maar leren ook veel van zijn veerkracht en positieve kijk op het leven. Op deze manier voelt Jonas zich opgenomen in de groep, wat bijdraagt aan zijn algehele welzijn en ontwikkeling.
Leer- en ontwikkelingsgebieden
Cognitieve ontwikkeling
Jonas is een sterke student op cognitief vlak. Hoewel hij schrijven van langere opdrachten soms vermoeiend vindt, geeft hij dit vaak niet aan in de klas. Zijn huiswerk is steeds in orde en hij houdt zijn agenda wekelijks bij. Jonas zit nu in het tweede jaar Maatschappij en welzijn, maar zou graag richting de tweede graad doorstromen naar de richting bedrijfswetenschappen. Dit omdat door zijn beperking hij bij maatschappij en welzijn vaak merkt dat door zijn ziektebeeld hij niet de capaciteiten heeft die nodig zijn in deze richting. Naar het einde van het schooljaar zal hem om deze reden dan ook de richting bedrijfswetenschappen worden aangeraden.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Jonas is een vriendelijke en beleefde jongen die zich in de klas op verschillende manieren presenteert. Bij sommige leerkrachten is hij eerder stil, terwijl hij bij anderen opvallend aanwezig kan zijn. Hij is gevoelig voor storend gedrag van medestudenten, wat hem soms prikkelbaar maakt, maar hij weet dit meestal op een respectvolle manier aan te pakken. Samen met zijn klasgenoten heeft hij een goed gevoel voor humor en deelt hij graag mopjes en gevatte opmerkingen. Zijn humor, die soms een donkere toon heeft, is voor hem en zijn familie een waardevol middel om met zijn situatie om te gaan. Wel kan hij nog leren om deze humor altijd respectvol te brengen.
Jonas heeft een introverter karakter, maar als hem naar zijn mening wordt gevraagd, durft hij deze zeker te geven. Hoewel hij niet snel uit zichzelf in de verdediging zal schieten, kan hij zich wel goed verweren indien nodig. Hij is verbaal sterk genoeg om zijn mening te uiten en durft om hulp te vragen wanneer dat nodig is. Ook spreekt hij klasgenoten aan als hun gedrag hem stoort.
Hij heeft een positief zelfbeeld en weet zijn eigen capaciteiten goed in te schatten. Jonas werkt zelfstandig en zoekt ondersteuning als dat nodig is. Hij is geliefd bij zijn medeleerlingen en vindt gemakkelijk aansluiting in de groep, wat zijn sociale en relationele vaardigheden onderstreept.
Praktische vaardigheden
Jonas heeft de ziekte van Duchenne. Dit is een ernstige erfelijke spierziekte die vrijwel alleen bij jongens of mannen voorkomt. Doordat de spieren bij deze ziekte langzaam worden afgebroken, worden ze steeds zwakker. Dit proces is net zoals bij Jonas al op zeer jonge leeftijd zichtbaar en neemt geleidelijk toe.
Jonas kan zelfstandig tekenen. hij heeft hier geen hulp bij nodig, maar alle materialen dienen wel in de buurt/ reikwijdte van hem geplaatst te worden. Schrijven en typen volgen we nauw gelet op zodat dit niet te zwaar wordt voor hem. Hierdoor krijgt hij ook steeds de optie om de lessen auditief mee te volgen. Jonas verplaatst zich in een elektrische rolwagen (ERW) en is hier heel behendig mee. Hij heeft een goede balvaardigheid als hij een lichte bal kan gebruiken die hij goed kan grijpen. Hij staat er ook op dat hij zoveel mogelijk deelneemt aan alle opdrachten en zoekt samen met kinesist een manier om dit te doen slagen.
interesses
Jonas is een sociale en enthousiaste jongen met een brede interesse in activiteiten waar hij plezier en verbinding in vindt. Hij speelt graag online computerspelletjes samen met zijn vrienden, wat voor hem een fijne manier is om contact te houden en samen te ontspannen. Daarnaast is hij lid van de Chiro, waar hij wekelijks naartoe gaat. De Chiro past de geplande activiteiten steeds aan voor hem, verder geniet hij van de sfeer en het groepsgevoel. Humor speelt een belangrijke rol in zijn leven, hij houdt ervan om grapjes te maken en te lachen met anderen. Zijn elektrische rolwagen weerhoudt hem er niet van om actief deel te nemen aan deze dingen die hij leuk vindt.
Afstemming en wisselwerking
In het BuSO werken verschillende professionals samen om Jonas op de beste manier te ondersteunen. De leerkrachten zorgen voor een omgeving waarin hij zich kan concentreren en zijn leerdoelen kan behalen. Samen met de pedagoog wordt er een persoonlijk plan opgesteld, waarin zowel zijn sterke kanten, zoals zijn gevoel voor humor, sociale vaardigheden en cognitieve sterktes, als zijn uitdagingen, zoals zijn mobiliteitsbeperkingen en het omgaan met frustratie, worden meegenomen.
Om zijn motorische vaardigheden te verbeteren, krijgt Jonas kinesitherapie en ergotherapie. De therapeuten stemmen hun aanpak af met de leerkrachten, zodat hij de nodige hulpmiddelen en aanpassingen krijgt, bijvoorbeeld extra tijd of praktische ondersteuning bij fysieke taken.
Door deze nauwe samenwerking krijgt Jonas op elk vlak de hulp die hij nodig heeft, waardoor hij zich zowel op school als in het dagelijks leven verder kan ontwikkelen.
Specifieke onderwijsbehoeften
Jonas heeft…
1. Leeractiviteiten (instructies, opdrachten) nodig...
- Die enkelvoudig, stap voor stap en gestructureerd zijn.
- Waarbij de leraar voordoet, hardop denkt, herhaalt en nagaat of de leerling de opdracht echt begrepen heeft.
- Waarbij de leerkracht eerst werkt rond het activeren van basisvaardigheden, dan begeleid inoefenen, vervolgens ondersteunen bij het toepassen en daarna stimuleren tot het bedenken van eigen voorbeelden.
- Die vooral auditief/visueel zijn.
2. Feedback nodig...
- Die rustig wordt overgebracht.
- Waarbij de inzet, het resultaat en succeservaringen worden benadrukt.
3. Een aanpak nodig...
- Die positief ondersteunend is.
- Die stimuleert tot werken.
- Die de overgangen tussen de activiteiten structureert.
4. Volgende hulpmiddelen nodig…
- Laptop met Adiboeken en PDF X-change
- Elektrische rolwagen (ERW)
- Bril
5. Volgende extra paramedische ondersteuning nodig…
- Logopedische ondersteuning:
- Opvolging gebruik Adibib en PDF-Xchange
- Individuele hulp in de klas bij nood aan extra uitleg/ondersteuning.
- Aanleren en opvolgen gebruik dicteerfunctie Word.
- Ergotherapeutische ondersteuning:
- Aanbieden en aanleren van hulpmiddelen en aanpassingen indien dit nodig mocht zijn.
- Kinesitherapeutische ondersteuning
- Ondersteuning nodig tijdens de LO- les
Maak jouw eigen website met JouwWeb