STAP 3: Het individueel leerpad
Om een begeleidingstraject op maat te ontwerpen, vertrek ik vanuit de specifieke onderwijsbehoeften, mogelijkheden, interesses en talenten van Jonas. Het is belangrijk om zijn beginsituatie goed in kaart te brengen, zodat het doel op een gerichte en haalbare manier kan worden nagestreefd. Ik bied vijf ondersteuningsmomenten aan die praktisch zijn opgezet en afgestemd op zijn situatie, maar ben me ervan bewust dat dit proces tijd en herhaling vraagt om blijvende resultaten te bereiken.
Het leerpad is opgebouwd uit activiteiten die aansluiten bij wat Jonas interesseert en waar hij goed in is. Zijn huidige vaardigheden en kennis vormen daarbij de basis. Tijdens de sessies gebruik ik verschillende werkvormen, zoals praktijkgerichte oefeningen, reflecties en situaties waarin hij leert inschatten wat haalbaar is binnen zijn fysieke mogelijkheden.
Na elke sessie neem ik de tijd om de vooruitgang te evalueren en aanpassingen te doen waar nodig. Zo blijft het traject flexibel en afgestemd op zijn behoeften, met als doel hem te helpen beter in te schatten welke motorische taken hij aankan.

Aandachtspunten
- Het leerpad moet duidelijk zijn. Een opbouw in verschillende logische stappen en een haalbare timing zijn cruciaal.
- Observatie en evaluatie zijn van belang, niet enkel door mezelf maar door het hele team en de leerling zelf.
- De interne motivatie van de leerling moet ik activeren; duidelijk maken waarom dit voor hem belangrijk is.
Algemene punten
evaluatie
- Tussentijds: Na elke sessie wil ik feedback geven aan Jonas over zijn inzet en vooruitgang.
- Eindbeoordeling: Na de vijfde sessie reflecteren we samen Jonas vermogen om beter te herkennen waar de grenzen van zijn fysieke capaciteiten liggen en maak ik een plan om deze vaardigheden te blijven ontwikkelen.
- Observeren: Ikzelf, collega's, ergotherapeuten en kinesisten observeren Jonas ontwikkelingen, waarbij succes in het toepassen van de aangeleerde technieken positief wordt bekrachtigd.
Motivatie en betrokkenheid
- Jonas motivatie: Door bij oefeningen voor realistische situaties te kiezen die hij herkent doorheen zijn dagelijks leven, en door successen direct te herkennen, vergroot ik Jonas motivatie.
- Betrekken van collega's: Ik ga leraren, ergotherapeuten en kinesisten informeren en hen vragen om Jonas successen te bekrachtigen en constructieve feedback te geven.
Sessie 1: Introductie en bewustwording
Inhoud
- Uitleg over de ziekte van Duchenne en de impact op motorische vaardigheden.
- Inzicht in het belang van fysieke grenzen om overbelasting te voorkomen.
- Bespreken van veelvoorkomende situaties waarin grenzen overschreden kunnen worden.
Oefening
- Analyseer met de leerling een lijst van dagelijkse activiteiten (bv. iets oppakken, een deur openen). Laat hem aangeven hoe moeilijk of makkelijk hij deze taken ervaart. Gebruik een schaal van 1 (heel makkelijk) tot 5 (onmogelijk).
- Laat hem nadenken over situaties waarin hij eerder vermoeidheid of pijn ervaarde.
Evaluatie
- Reflecteer samen op de oefening: herkent hij signalen van zijn lichaam zoals vermoeidheid of pijn? Hoe zou hij deze in de toekomst eerder kunnen opmerken?
Sessie 2: Lichaamssignalen herkennen
Inhoud
- Uitleg over lichaamssignalen die wijzen op overbelasting (zoals pijn, trillingen, vermoeidheid).
- Bespreken hoe deze signalen verschillen per activiteit.
Oefening
- Doe een korte fysieke activiteit (bijvoorbeeld het optillen van een licht voorwerp of bedienen van de rolstoel). Laat Jonas tijdens en na de activiteit bewust reflecteren: welke signalen voelt hij?
- Gebruik een invulblad om de signalen te noteren (bv. "Ik voelde lichte vermoeidheid in mijn armen").
Evaluatie
- Bespreek wat hij heeft opgemerkt en hoe hij deze signalen kan koppelen aan fysieke grenzen.
Sessie 3: Capaciteiten inschatten
Inhoud
- Uitleg over het belang van realistische verwachtingen bij fysieke taken.
- Uitleg hoe hulpmiddelen en alternatieven kunnen bijdragen aan zelfstandigheid.
Oefening
- Laat Jonas inschatten of hij bepaalde fysieke taken aankan (bv. een boek van tafel pakken).
- Test enkele van deze taken uit, waarbij hij eerst zijn inschatting geeft en daarna de taak uitvoert.
Evaluatie
- Bespreek of zijn inschatting correct was. Wat kan hij in de toekomst anders doen om realistisch te blijven?
Sessie 4: Grenzen communiceren
Inhoud
- Uitleg waarom het belangrijk is om grenzen aan te geven bij anderen.
- Uitleg over manieren om dit respectvol en duidelijk te doen (bv. "Dit lukt me niet zonder hulp, zou je me kunnen helpen?").
Oefening
- Rollenspel: de begeleider speelt een situatie waarin hij hulp nodig heeft (bv. bij een zware deur of in de klas). Jonas oefent hoe hij dit communiceert.
Evaluatie
- Bespreek hoe comfortabel Jonas zich voelde bij het communiceren van zijn grenzen. Bied tips om dit te verbeteren.
Sessie 5: Zelfreflectie en toekomstplan
Inhoud
- Bespreken wat Jonas tijdens de vorige sessies heeft geleerd.
- Herhalen van de belangrijkste signalen en strategieën om grenzen te bewaken.
Oefening
- Jonas beschrijft een realistische situatie uit zijn dagelijks leven waarin hij zijn grenzen moet bewaken. Samen maken jullie een stappenplan: herkennen, inschatten, communiceren, en handelen.
Evaluatie
- Reflecteer samen op het stappenplan en pas dit aan indien nodig.
- Bespreek hoe hij deze aanpak zelfstandig kan blijven toepassen en vraag om feedback over de sessies.
Maak jouw eigen website met JouwWeb